miltu rusys 7pack
Dažniausiai naudojamos miltų rūšys

Miltai – kasdienis maisto produktas, naudojamas daugybėje receptų. Pradedant kasdiene duona ir baigiant įmantriais konditeriniais gaminiais. Apžvelkime dažniausiai naudojamas jų rūšis. Ar žinote, kam kiekviena tinkamiausia?

Populiariausi – kvietiniai

Tai – patys universaliausi, kone viskam tinkami miltai. Tik ar žinote, kad kvietiniai miltai taip pat skirstomi į kelias rūšis, į ką būtina atsižvelgti siekiant, kad ruošiamas receptas pavyktų tobulai? Greičiausiai pastebėjote, kad ant miltų pakuotės būna raidės ir skaičiai. Raidės (B, C, D, E, F)  žymi glitimo kiekį: kuo arčiau abėcėlės pradžios, tuo jo daugiau. Nors glitimas sveikatos atžvilgiu vertinamas dviprasmiškai, gaminant plikytos ar mielinės tešlos gaminius jis būtinas. Na, o jeigu ruošiate kepinius iš trapios ar biskvitinės tešlos, labiau tiks miltai su mažesniu glitimo kiekiu – kepiniai bus puresni, lengvesni. Skaičius (405, 550, 812, 1050, 1600, 1700)  nurodo pelenų kiekį, lemiantį miltų spalvą. Kuo skaičius mažesnis, tuo miltai baltesni, bet juose mažiau mineralinių medžiagų. Konditeriniams gaminiams įprastai pasirenkami baltesni miltai, o duonai – su daugiau pelenų. Dažniausiai naudojamos kvietinių miltų rūšys:

  • Universalūs. Žymimi 550D. Juose tiek glitimo, tiek pelenų kiekis yra vidutinis. Tinka blynams, pyragams, duonai ir kitiems kepiniams. Jeigu iš šių miltų norima kepti purius gaminius, tešlos reikėtų neperminkyti. Jeigu duoną, mielinius gaminius – kaip tik paminkyti ilgiau.
  • Pyragams. Žymimi 405D. Tai balti, purūs miltai, tinkantys ne tik pyragams, bet ir kitiems konditeriniams gaminiams: nuo sausainių bei keksiukų iki trapių pyragų ir net šakočių.
  • Dėl specialios malimo technologijos jie yra smulkių kruopelių struktūros, todėl ruošiant tešlą nesušoka į gumuliukus. Šie miltai irgi žymimi 405D, taigi yra balti bei purūs. Tinkamiausi puriems kepiniams, biskvitams gaminti. Mieliniams gaminiams bei duonai netinka.
  • Savaime kylantys. Šiuose miltuose jau yra įmaišytų kildinančių medžiagų. Jie tinka visiems gaminiams, kuriems reikia, kad tešla pakiltų: keksiukams, pyragams, biskvitams, puriems blynams ir kt.
  • Vis grūdo. Skiriant vis didesnį dėmesį sveikai mitybai, šie miltai vis labiau populiarėja. Tai yra puikus maistinių skaidulų, vitaminų ir mineralų šaltinis. Reikia žinoti, jog tokie miltai kepiniams suteikia tankesnę struktūrą, jie būna sunkesni, mažiau kyla, įsisavina daugiau vandens. Dažnai viso grūdo miltai maišomi su įprastais kvietiniais – tai palengvina tešlą, suteikia kepiniams daugiau purumo.

Ruginiai – ne tik duonai

Ruginiai miltai atpažįstami iš tamsios spalvos ir yra puikus B grupės, vitamino E, magnio, geležies, cinko ir kitų maistinių medžiagų šaltinis. Lietuvoje jie daugiausiai naudojami duonai kepti, bet tinka ne tik jai. Ruginiai miltai skirstomi į pikliuotus (smulkiai maltus, be sėlenų), sijotus (smulkiai malti, atsijota dalis sėlenų) ir rupius (vidutiniškai ar stambiai malti, su dideliu kiekiu sėlenų). Kaip ir kvietiniai miltai šie žymimi skaičiais, nurodančiais pelenų kiekį. Pirmiausia ruginiai miltai naudojami juodai duonai kepti, bet tinka ir traškiems sausainiams, skryliams, makaronams ir kitiems miltiniams gaminiams. Jie būna tamsesni, tankesnės struktūros, ilgai išlieka švieži.

Speltos – vieni seniausių

Speltos miltus galima vadinti iš naujo atrasta sena, mat jie yra gaunami iš senovinės laukinių kviečių veislės (beveik nepakitusi auginta dar prieš 5 tūkst. metų Mesopotamijoje). Jie labai maistingi ir lengvai virškinami. Speltos grūduose yra beveik visų organizmui reikalingų maistinių medžiagų ir vitaminų. Tai puikus baltymų, maistinių skaidulų, amino rūgščių, nesočiųjų riebalų šaltinis. Taip pat yra daug magnio, geležies, cinko, B grupės vitaminų. Speltos miltuose esančios žmogaus organizmui naudingos maistinės medžiagos puikiai tirpsta vandenyje, todėl yra lengvai įsisavinamos. Beje, kadangi speltos miltuose esančio glitimo molekulinė struktūra visai kitokia nei įprastuose kvietiniuose miltuose, jie tinka net ir netoleruojantiems šio baltymo. Šiuos miltus galima naudoti kone visur, kur naudojami įprastų kviečių miltai, tik reikia truputį mažiau vandens, svarbu neperminkyti tešlos. Speltos miltų gaminiai yra malonaus, lengvai salstelėjusio skonio, turi lengvą riešutų poskonį.

Ryžių – Rytų šalių dovana

Ryžių miltai populiarūs Rytų virtuvėje, o mūsų kraštuose itin vertinami tų, kurie netoleruoja glitimo. Šie miltai mažai alergizuoja, yra lengvai virškinami, juose daug baltymų, natrio, kalio, magnio, B grupės vitaminų, krakmolo. Labai universalūs, jų skonis neutralus, tad yra puiki alternatyva kviečių miltams. Ryžių miltus galima naudoti kone visur, pradedant blynais, makaronais ir baigiant sudėtingais konditeriniais kepiniais. Tinka net padažams ruošti, sriuboms tirštinti, druskos pertekliui sugerti. Tik reikia įsidėmėti, kad šie miltai sugeria kur kas daugiau vandens nei įprasti kvietiniai.

Riešutų – sveika alternatyva

Dažniausiai naudojami migdolų bei kokosų miltai. Jie yra puikus baltymų, sveikų riebalų bei maistinių skaidulų šaltinis. Taip pat juose gausu vitamino E, kalcio, cinko. Įrodyta, kad tokie miltai netgi mažina širdies bei kraujagyslių ligų, vėžio, cukrinio diabeto riziką. Dažniausiai naudojami konditeriniuose gaminiuose – vieni arba maišant su kvietiniais. Migdolų miltai taip pat yra sveikas įprastų duonos džiūvėsėlių pakaitalas, tinka apvolioti kepamą mėsą ar žuvį. Priduoda subtilų riešutų poskonį bei malonų aromatą. Tiesa, riešutų miltai nelimpa taip gerai kaip kvietiniai, todėl kepiniuose tenka naudoti daugiau kiaušinių ar kito tešlos surišėjo.

Avižų – mėgstami lieknėjančių

Avižų miltai, ypač viso grūdo, turi daug vertingų maistinių medžiagų (baltymų, geležies, magnio, B grupės vitaminų ir kt.), taip pat yra puikus maistinių skaidulų šaltinis ir ilgam suteikia sotumo jausmą. Todėl labai vertinami tų, kurie meta svorį. Avižiniai miltai pasižymi mažu glikemijos indeksu, todėl tinka netoleruojantiems glitimo. Dažniausiai naudojami maišant su kitų rūšių miltais. Labai tinka saldiems kepiniams, ypač trapiems sausainiams, pyragų pagrindams kepti. Naudojami ir duonos mišiniuose, blynams. Tiesa, kai kam nepatinka savitas kiek kartokas avižinių miltų poskonis, bet jį galima neutralizuoti maišant su kitais miltais.

Grikių – vertinami sveikatos specialistų

Anot sveikatos ekspertų, grikių miltai yra vieni sveikiausių. Juose gausu magnio, kalio, geležies, kalcio, taip pat B grupės ir E vitaminų. Kadangi tai yra daug sudėtinių angliavandenių turintis produktas, ilgam suteikia energijos, padeda išvengti jos bangavimų, o kartu ir su tuo susijusių nuotaikos svyravimų. Tinka netoleruojantiems glitimo, mat grikių miltuose apskritai tėra vos 10 % baltymų. Dėl šios priežasties jie nėra tinkami puriems pyragams. Dažniausiai jie naudojami blynams, makaronams, sausainiams gaminti. Vis labiau populiarėja ir grikių duona. Na, o norint panaudoti puriuose pyraguose maišomi su kvietiniais ar kitais miltais. Grikių miltai patiekalams suteikia tamsesnę spalvą ir malonų subtilų specifinį žemišką poskonį.


Leiskite mums prisidėti prie jūsų gyvenimo būdo gerinimo. Subalansuokite savo mitybą ir pasirūpinkite savo organizmo našumu pasirinkdami vieną iš 7pack mitybos planų.

Būkite sveiki ir laimingi!
7pack.lt – Tavo subalansuotos mitybos partneris

  • Krepšelis tuščias