Angliavandeniai – draugas ar priešas?

Iki šiol angliavandeniai, kaip atskira maistinių medžiagų grupė, apaugo informacijos gausa. Prieš kokius 20-30 metų dauguma žmonių iš esmės nežinojo kas yra angliavandeniai, kokiuose produktuose galima jų rasti, kaip jie skirstomi ir kam yra reikalingi. Šiandien situacija daug geresnė. Tačiau ten, kur informacija sklinda aktyviai, aktyviai plinta ir dezinformacija, kuri sukelia sumaištį žmonių galvose.

„Paprasti“ ir „sudėtingi“, „lėti“ ir „greiti“, „natūralūs“ ir „dirbtiniai”, „naudingi“ ir „kenksmingi” – kaip tik angliavandeniai nėra vadinami.

Prieštaringos informacijos apie angliavandenius gausa lemia tai, kad daug žmonių pradeda bijoti angliavandenių, manydami, kad nuo jų gali augti svoris, didėti alkio jausmas ar net išsivystyti diabetas, ir neleidžia sau juos vartoti. Labai dažnai griežti angliavandenių apribojimai baigiasi tuo, kad žmogus, jausdamas energijos trūkumą (o angliavandeniai yra pats prieinamiausias energijos šaltinis) tiesiog nebegali savęs kontroliuoti ir persivalgo. O persivalgo dažniausiai daug „paprastų“ angliavandenių turinčio maisto (saldainiai, kepiniai, bandelės, šokoladas ir pan.). Ir „ratas pradeda suktis“. Žmogus: griežai riboja angliavandenius -> svoris krenta -> atsiranda energijos trūkumas ir nenumaldomas noras „suvalgyti ką nors skanaus“ -> persivalgymas -> svoris sugrįžta -> nusivylimas ir atsiradusi mintis „dėl visko kalti angliavandeniai“. Kartais tai net gali tapti valgymo sutrikimų vystymosi pradžia, kai atsiranda tam tikrų maistinių medžiagų turinčių produktų baimė.

Dėl to 7pack komanda, norėdama bent šiek tiek nušviesti mitais apipintą tamsų angliavandenių kampelį, papasakos esminius dalykus apie šį makroelementą, kurie svarbūs kiekvienam mitybos tema besidominčiam žmogui.

Angliavandeniai, ypatingai sudėtiniai, yra būtini žmogaus organizmui. Sudėtiniai angliavandeniai žmogaus organizme atlieka keletą svarbių funkcijų.

  • yra pagrindinis ir greičiausiai prieinamas energijos šaltinis;
  • aprūpina visas smegenų energijos sąnaudas – smegenys pasisavina apie 70% kepenų išskiriamos gliukozės;
  • reguliuoja riebalų ir baltymų apykaitą;
  • kartu su baltymais jie sudaro kai kuriuos fermentus ir hormonus, seilių ir kitų liaukų išskyras, kurios sudaro gleives, taip pat kitus junginius;
  • maistinės skaidulos gerina virškinimo sistemos veiklą ir šalina iš organizmo kenksmingas medžiagas, pektinai skatina virškinimą ir valo žarnyną, taip pat daug skaidulų turintys produktai suteikia kūnui energiją, tuo užtikrindami ilgesnį sotumo jausmą.

Prie sudėtinių angliavandenių priskiriami:

  • visos kruopos: avižos, grikiai, kukurūzų ir perlinės kruopos, bulguras, kinoa, ryžiai [išskyrus baltus šlifuotus];
  • gaminiai iš pilno grūdo miltų [duona, makaronai];
  • vaisiai [išskyrus bananus ir vynuoges] ir daržoves [išskyrus termiškai apdorotas bulves, morkas ir burokėlius];
  • uogos;
  • ankštiniai [pupos, lęšiai, avinžirniai].

Paprastų angliavandenių pagrindinė užduotis – energijos pliūpsnis čia ir dabar. Taip vyksta dėl to, kad jie susideda iš vienos ar dviejų molekulių, tai yra monosacharidų. Paprasti [greiti] angliavandeniai taip vadinami, nes beveik akimirksniu patenka į kraują ir tuo pačiu metu smarkiai pakelia insulino lygį, kuris transportuoja gliukozę [energiją] į paskirties vietas.

Prie paprastų angliavandenių priskiriami:

  • cukrus ir jo pakaitalai [medus, agavų sirupas];
  • džiovinti vaisiai;
  • saldainiai, šokoladas, uogienės, kepiniai iš pirmos rūšies kvietinių miltų;
  • apdoroti grūdai [pvz.: šlifuoti balti ryžiai, manų kruopos];
  • saldūs gėrimai, sultys.

Planuojant savo mitybą labai svarbu ne tik patenkinti angliavandenių poreikį, bet ir pasirinkti optimalų produktų, turinčių lengvai virškinamų ir lėtai žarnyne įsisavinamų angliavandenių, santykį. Svarbiausia suprasti, kad jie skirtingai veikia mūsų organizmą ir turi skirtingas pasekmes. Taip pat svarbu prisiminti, kad greitų angliavandenių savyje turintys produktai dažniausiai turi savyje daug „tuščių kalorijų“ ir jų vartojimas skatina viršsvorio atsiradimą.

Užsisakydami 7pack mitybos planus būsite tikri, kad jūsų mityboje bus idealiai subalansuoti sudėtiniai ir paprasti angliavandeniai. Gausite visus reikalingus vitaminus ir mikroelementus, maistines skaidulas ir lėtai įsisavinamą energiją iš mūsų pagrindinių patiekalų, turinčių savyje sudėtinių angliavandenių. O energijos pasikrausite iš mūsų desertų ir užkandžių, turinčių savyje greitų, bet taip pat naudingų, angliavandenių.