Kokio maisto reikėtų vengti?

Ribojant suvartojamų kalorijų kiekį organizmas lėčiau sensta, kartu ir smegenų funkcija silpnėja lėčiau. Palaikant normalų svorį ir nepersivalgant galima gerokai pailginti savo gyvenimą. Visų amžiaus grupių žmonių antsvoris bei nutukimas siejami su kognityvinės funkcijos silpnėjimu.

Normalu, jei perkopus 65-70 metų ribą smegenų veikla šiek tiek susilpnėja, bet nutukusiems žmonėms tas susilpnėjimas būna stipresnis ir prasideda anksčiau. Situaciją dar blogina didelis riebalų ir cukraus kiekis kraujyje, aukštas kraujospūdis.

Druskos perteklius

Palaikyti gerą kraujospūdį padeda natrio ribojimas, nes natrio perteklius žmogui senstant didina kraujospūdį. Nacionalinė sveikatos ir medicinos tyrimų taryba Australijos ir Naujosios Zelandijos gyventojams rekomenduoja natrio vartoti ne daugiau kaip 2300 mg per dieną, o tai atitinka 1 arbatinį šaukštelį druskos, gaunamos su visokiu maistu. Tačiau daug žmonių druskos suvartoja dvigubai ar dar daugiau.

Rafinuoti angliavandeniai

Cukringi ir rafinuoti angliavandeniai siejami su prasta kognityvine funkcija. Angliavandenis maistas, kurio GI (glikeminis indeksas) didelis, gali apsunkinti smegenų nuolatinį aprūpinimą gliukoze, nes tokie produktai sukelia staigius gliukozės kiekio kraujyje svyravimus ir tai gali bloginti smegenų veiklą.

Riebus maistas

Ne visi mažo GI maisto produktai yra sveiki. Riebalai sumažina valgio GI, todėl riebaus pyrago arba gruzdintos spurgos GI gali būti mažesnis negu rudųjų ryžių, tačiau bendras poveikis sveikatai kur kas prastesnis. Be to, GI tyrimais matuojamas tik gliukozės kiekis maiste, taigi neregistruojamas kitoks cukrus, pavyzdžiui, fruktozė. Tai reiškia, kad gryno balto cukraus, dar vadinamo sacharoze, GI mažesnis negu duonos. Fruktozė, nepaisant mažo GI, gali sukelti problemų, jei jos vartojama daug. Ji kitaip veikia apetitą, nėra tokia soti kaip gliukozė, todėl lengviau jos padauginti ir ji nesukelia insulino reakcijos.

Cukringas maistas

Manoma, kad smegenyse vyksta pokyčiai dėl per gausiai vartojamo cukraus, nes jis skatina uždegimą, bet tam tikri padariniai galimi ir dėl smegenims teikiamos energijos svyravimų, kai suvartojama daug cukraus. Padidėjės riebalų kiekis kraujyje (riebalais virsta cukraus perteklius) taip pat gali sukelti pasipriešinimą insulinui, o tai jau tiesiogiai veikia smegenis, nes jos deramai nebeaprūpinamos gliukoze.

Greitasis maistas

Maistas, kurį valgote, gali neigiamai paveikti ne tik smegenų veiklą, bet ir jūsų nuotaiką. Atliktų tyrimų duomenimis, smarkiai perdirbto greitojo maisto vartojimas didina depresijos riziką.

Sotieji riebalai

Nesveiki sotieji riebalai, transriebalai ir rafinuoti angliavandeniai gali organizme skatinti uždegimą ir tuo prisidėti prie smegenų veiklos silpnėjimo, kartu didindami depresijos, nerimo ir prastesnės kognityvinės funkcijos riziką. Be to, transriebalai ir sotieji riebalai neigiamai veikia širdies bei kraujagyslių sistemą, taigi smegenys nelabai gerai aprūpinamos gliukoze, deguonimi, mikroelementais, todėl negali tinkamai veikti. Tuo galima paaiškinti, kodėl per gausus sočiųjų riebalų vartojimas siejamas su blogesniais kognityvinių bei atminties testų rezultatais ir didesne demencijos grėsme.

Sunku susidėlioti meniu? Užsisakykite 7pack ir kiekvieną dieną gausite subalansuotą maistą pristatomą tiesiai iki jūsų durų. Mitybos planus galite peržvelgti ČIA.